ايل قشقايي
14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي
می می می سی  -سی سی لا - لا لا سل - لاسی لاسی (تکرار)

سی سی لا- لا لا سل-سل سل فا-سل لا- لا لا سل -سل سل فا - می سل فا می(تکرار)

به به

14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي

بوئینگ ۷۴۷

 

پرش به: ناوبری, جستجو

برای دیگر کاربردها، ۷۴۷ (ابهام‌زدایی) را ببینید.

برای ایده ای از ریچارد داوکینز بوئینگ ۷۴۷ غایی را ببینید.

بوئینگ 400-747 شرکت Aerolíneas Argentinas

بوئینگ ۷۴۷ (به انگلیسی: Boeing 747) معروف به جامبوجت هواپیمای جت چهار موتوره بزرگ مسافربری است که شرکت بوئینگ می‌سازد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بعد از هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰، دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.

تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد و برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بوده است. بوئینگ ۷۴۷ چهار موتوره با ساختار دو طبقه‌ای که دارد قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارا است. برخلاف ایرباس آ-۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.

اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ در اواسط دهه شصت میلادی مطرح شد، به‌دنبال آن ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ منعقد کرد.

پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰-۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود، پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی آغاز کرد. امروزه بوئینگ ۷۴۷ جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم و مسافران پروازهای بین‌المللی پیدا کرده‌است و بی دلیل نیست که به آن لقب ملکه آسمان‌ها داده‌اند.

مدلویرایش

مدل ۱۰۰-۷۴۷ [ویرایش]

استفاده از چهار موتور توربوفن از یکی از سه مدل Pratt & Whitney JT9D7A ، Rolls-Royce RB211-524B2 و یا General Electric CF6-45A2 قابلیت پرواز تا سرعت ۹۶۷ کیلومتر بر ساعت (حالت اقتصادی آن ۹۰۷ کیلومتر بر ساعت می‌باشد) و طی مسافت ۹٬۸۰۰ کیلومتر را دارا است. وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۱۶۲٬۳۸۶ کیلوگرم و توانایی تحمل حداکثر ۳۴۰٬۱۹۵ کیلوگرم را در هنگام بلند شدن دارد.

مدل ۲۰۰-۷۴۷ [ویرایش]

بابهره گیری از چهار موتور از یکی از سه مدل مدل Pratt & Whitney JT9D-7R4G2 ، Rolls-Royce RB211-524D4 و یا General Electric CF6-50E2، این مدل از ۷۴۷ قابلیت پرواز تا حداکثر سرعت ۹۸۱ کیلومتر بر ساعت (حالت اقتصادی آن ۹۰۷ کیلومتر بر ساعت تعریف شده است)و طی مسافت ۱۲٬۷۰۰ کیلومتر را دارد. وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۱۷۴٬۰۰۰ کیلوگرم و توانایی تحمل وزن ۳۷۷٬۸۴۰ کیلوگرم در هنگام بلند شدن را دارا است. در هر دو مدل ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ فاصله دو سر بالها ۶۴/۵۹ متر، مساحت سطح بالها ۵۱۱ مترمربع، طول هواپیما ۶۶/۷۰ متر و ارتفاع آن ۳۳/۱۹ متر می‌باشد. همچنین ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ قابلیت جابجایی ۳۶۶ مسافر در سه کلاس پروازی ، ۴۵۲ مسافر در دو کلاس پروازی و حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارد.

مدل ۷۴۷ اس‌پی [ویرایش]

این هواپیما مدل دورپرواز ۷۴۷ است، که دارای بدنه‌ای کوتاه‌تر و دم عمودی بلندتر از مدل‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ است و قابلیت حمل سوخت بیشتری دارد.

شرکت هواپیمایی ملی ایران یکی از نخستین سفارش‌دهندگان این مدل هواپیما بود. نخستین مدل تحویلی به ایران ایر در پرواز انتقالی خود از آمریکا به ایران، به علت نقص فنی دچار سانحه شد و سقوط کرد. این پرواز مسافری حمل نمی‌کرد و در این سانحه خلبانان و کادر پروازی حاضر در هواپیما کشته شدند.[نیازمند منبع] پس از سانحه، شرکت بوئینگ در مدل اس‌پی به ویژه در طراحی بال و مخازن سوخت درون آنها تغییرات عمده‌ای داد.

با دریافت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس‌پی، ایران ایر پروازهای مستقیم خود را بین تهران و نیویورک آغاز کرد که در آن دوران طولانی‌ترین پرواز بدون توقف در جهان محسوب می‌شد.[نیازمند منبع]

آمار [ویرایش]

شرکت بوئینگ در مجموع تا اکتبر ۲۰۰۸ ٬ ۱۴۰۹ فروند از این گونه هواپیما را تولید کرده بود.

۷۴۷ در ناوگان هوایی ایران [ویرایش]

بوئینگ ۷۴۷ شرکت ایران‌ایر با نام خلیج فارس

در ایران، هواپیمایی ایران ایر (هما) مدل‌های زیر ۷۴۷ را در اختیار دارد: [۱][۲][۳][۴][۵][۶][۷]

  • یک فروند ۱۰۰-۷۴۷ با کد ثبتی EP-IAM
  • چهار فروند ۲۰۰-۷۴۷ با کدهای ثبتی EP-IAH و EP-IAG وEP-IAI وEP-ICD-Cargo
  • چهار فروند ۷۴۷ اس‌پی با کدهای ثبتی EP-IAD و EP-IAC و EP-IAB و EP-IAA
  • یک فروند بویینگ ۷۴۷ ترابری با کد ثبتی EP-ICD

شرکت هواپیمایی ماهان دارای هشت فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به شرح زیر است:

  • بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰ به شماره‌های ثبتی EP-MND, EP-MNE
  • بوینگ ۷۴۷-۴۰۰ به شماره‌های ثبتی EP-MNA, EP-MNB, EP-MNC
  • بوئینگ 747-100SR-Cargo به شماره ثبتی SX-DCB وتعداد دوفروند بوئینگ 747-200 مسافربری وترابری

ازرده خارج به شماره ثبتی F-GCBD وF-WQAJ

  • تعداد 13 فروند بوئینگ 747-100و200 ترابری وسوخترسان در نیروی هوایی ارتش

جزئیات :

  • بوئینگ ۷۴۷ حدود ۶ میلیون قطعه دارد که در ۳۳ کشور مختلف ساخته می‌شود.
  • فقط یک موتور ۷۴۷ نیرویی بیشتر از ۴ موتور بوئینگ ۷۰۷ تولید می‌کند.

سوانح [ویرایش]

در مجموع مدل ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ در شرکت‌های مختلف هواپیمایی ۳۰ سانحه داشته است، تعداد بسیار کمی از این حوادث بخاطر اشکالات طراحی و یا ساختاری هواپیما بوده است و بیشتر آنها بسبب اشتباه خلبان، حملات تروریستی و یا هواپیما ربایی بوده است.

 

14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي
 سه چیز در زندگی پایدار نیستند

رویاها
موفقیت ها
شانس
                             ------------ --------- --------- --------سه چیز در زندگی قابل برگشت نیستند

زمان
گفتار
موقعیت
------------ --------- --------- --------- --------- -----
سه چیز در زندگی انسان را خراب می کنند

الکل
غرور
عصبانیت
------------ --------- --------- --------- --------- -----
سه چیز انسانها را می سازند

کار سخت
صمیمیت
تعهد
------------ --------- --------- --------- --------- -----
سه چیز در زندگی بسیار ارزشمند هستند

عشق
اعتماد به نفس
دوستان
------------ --------- --------- --------- --------- -----
سه چیز در زندگی که هرگز نباید از بین بروند

آرامش
امید
صداقت
------------ --------- --------- --------- --------- -----
و چه زیبا این سه چیز مهم در زندگی از دیدگاه دکتر علی شریعتی بیان شده

به سه چیز هرگز تکیه نکن

غرور
دروغ
عشق
انسان با غرور می تازد
با دروغ می بازد
و با عشق می میرد
------------ --------- --------- --------- --------- -----
خوشبختی زندگی ما بر سه اصل است

تجربه از دیروز
استفاده از امروز
امید به فردا
------------ --------- --------- --------- --------- -----
تباهی زندگی ما نیز بر سه اصل است
حسرت دیروز
اتلاف امروز
ترس از فردا
14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي

اگرچه اطلاعاتی در مورد ریشه اصلی و حقیقی این ورزش در دست نیست ولی از مطالب جالب و شخصی در مورد تاریخچه آن اطلاع داریم. فوتبال امروزی به تدریج رشد کرده‌است ولی گفته می‌شود که نوعی از آن قبل از مسیح بازی می‌شد. در چین نیز نوعی بازی شبیه به فوتبال در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح وجود داشت. عکس‌های مصریان نیز نوعی بازی شبیه به فوتبال را نشان می‌دهد ولی در یونان یک بازی به نام اسپیشکیروز به طرز جالبی به فوتبال امروزی شبیه‌است. فوتبال در برزیل از سال ۱۸۹۴ شروع شد. این ورزش به وسیله چارلز میلر برزیلی که اجداد او بریتانیایی بودند به مردم برزیل معرفی شد. در سال ۱۹۷۰ مسابقه‌ای بین ایتالیا و برزیل برگزار شد و هیچ کس تصور نمی‌کرد که ۸۰۰ میلیون نفر از مردم جهان ناظر بر اجرای مسابقه باشند. امروزه اکثر مردم جهان به فوتبال بیشتر از سایر ورزش‌ها می‌پردازند.

فوتبال مدرن از کشور بریتانیا سرچشمه گرفته‌است. در ابتدا اختلافات عقیده‌ای بسیاری میان علاقمندان راگبی و فوتبال وجود داشت زیرا راگبی با دست و فوتبال با پا اجرا می‌شد. این مسئله در سال ۱۸۶۳ زمانی که طرفداران فوتبال شروع به اجرای این ورزش توسط پاها کردند اتفاق افتاد. گروه دیگر انجمن راگبی را تأسیس کردند و بالاخره در سال ۱۸۷۱ این دو رشته ورزشی کاملاً از یکدیگر جدا شدند. از آن زمان به بعد هر دو رشته پیشرفت‌های شایانی نموده و طرفداران بسیاری پیدا کردند. فدراسیون بین‌المللی فوتبال در سال ۱۹۰۴ بنیان گزاری شد. این فدراسیون وظیفه دارد که به نحوه اجرای مسابقات نظارت داشته باشد. قوانین فوتبال بدون موافقت و تصویب سایر کشورهای عضو فدراسیون تغییر نمی‌کند.

اولین مسابقه بین‌المللی فوتبال جهان در سال ۱۸۷۲ بین تیمهای انگلیس و اسکاتلند در شهر گلاسگو انجام شد، که با نتیجه صفر-‌صفر پایان یافت. در سال ۱۹۲۰ بازیکنان فوتبال در مسابقات المپیک بلژیک شرکت کردند و در سال ۱۹۳۰ اولین جام جهانی فوتبال در کشور اروگوئه برگزار شد.

استادیوم همدن پارک [۱] در شهر گلاسگو رکورددار تعداد تماشاچیان در مسابقات فوتبال اروپا است؛ در سال ۱۹۳۷ جمعیتی معادل ۱۴۹٫۵۴۷ نفر در این استادیوم شاهد بُرد ۳ بر ۱ تیم ملی اسکاتلند در مقابل تیم ملی انگلیس بودند.

شرایط بازی

در این بازی هر تیم دارای ۱۱ بازیکن است که یکی از آن‌ها در دروازه قرار می‌گیرد و بقیه با توجه به استراتژی بازی در نقاط مختلف زمین قرار می‌گیرند. در تقسیم‌بندی دقیق، بازیکن‌ها با توجه به مکان قرارگیری‌شان در زمین به مدافع، هافبک و مهاجم تقسیم می‌شوند.

داوری مسابقات فوتبال به عهدهٔ چهار داور است. یکی از داوران که به نام داور وسط معروف است که در زمین فوتبال هم‌راه با بقیهٔ بازیکنان حرکت می‌کند، دو کمک‌داور نیز در کناره‌های زمین قرار می‌گیرند و داور چهارم نیز بیرون زمین است.

هر تیم فوتبال دارای حداقل یک سرمربی، یک مربی و یک مربی دروازه‌بان است. هم‌چنین هر تیم دارای تعدادی بازیکن ذخیره‌است که می‌توانند در میان بازی با بازیکن‌های درون زمین تعویض شوند. تعداد تعویض‌های هر تیم به سه تعویض محدود است.

بازیکن

بازیکنان میانه/هافبک‌ها با رنگ آبی نشان‌داده‌شده‌اند.

در فوتبال بازیکن فردی است که بر پایهٔ قوانین فوتبال٫ فوتبال بازی می‌کند. در یک بازی فوتبال هر تیم ۱۱ بازیکن دارد که یکی از آن‌ها دروازه‌بان است و بقیه یا پدافندگر یا بازیکن میانه و یا مهاجم هستند.

دروازه‌بان

در بازی فوتبال به کسی که برای نگهداری و محافظت از دروازه می‌کوشد و مانع ورود توپ به داخل آن می‌شود دروازه‌بان می‌گویند. دروازه‌بان تنها بازیکنی است که می‌تواند از دستانش برای گرفتن توپ استفاده کند.(البته فقط در محوطه مشخص شده یا به اصطلاح محوطه ۱۸ قدم)

مدافع

مدافع بازیکنی است که در پشت هافبک‌ها قرار دارد و اولین هدفش پشتیبانی از دروازه‌بان است. وظیفهٔ اولیه او جلوگیری از حریف است برای گل زدن.البته مدافع کار های دیگری هم دارد که یکی از مهم ترین آنها پشتیبانی از هافبک هااست . البته دفاع های چپ و راست در حمله کمک زیادی دارند.

هافبک/بازیکن میانه

هافبک یا بازیکن میانه بازیکنی است که جایگاهش بین پدافندگر(مدافع) و مهاجم است(در شکل با رنگ آبی نشان داده‌شده‌است). وظیفهٔ اصلی آن‌ها بی بهره کردن تیم حریف از توپ است(که معمولاً با تکل انجام می‌شود)٫ تا توپ را به تصرف خود درآورند و برای مهاجمان خودی بفرستند.

فوروارد/مهاجم

فورواردها یا مهاجمان بازیکنانی هستند که در نزدیک‌ترین ردیف به دروازهٔ حریف بازی می‌کنند که مسئولیت گل زدن را دارند

مقررات

زمین بازی

نوشتار اصلی: زمین فوتبال


یک زمین استاندارد فوتبال بزرگسالان برای مسابقات بین‌المللی می‌بایست تا ۱۱۰ تا ۱۲۰ یارد (قدم) (معادل ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر) طول و ۷۰ تا ۸۰ یارد (۶۴ تا ۷۵ متر) عرض داشته باشد.

زمین‌های مسابقات غیر بین‌المللی می‌تواند بین ۹۱ تا ۱۲۰ متر طول و ۴۵ تا ۹۱ متر عرض داشته و نباید مربع باشد.

یک دروازه مستطیل شکل در وسط خط عرضی (یا خط گل) گذاشته می‌شود که فاصله تیرک‌های عمودی آن از یکدیگر ۸ یارد (۷٫۳۴ متر) و فاصله تیرک افقی از زمین ۸ فوت (۲٫۴۴ متر) است.

در جلوی هر دروازه و به فاصله ۱۸ یارد (۱۶٫۵ متر) از خط دروازه، محوطه مستطیل شکلی وجود دارد که به محوطه جریمه و محوطه هژده قدم معروف است، در این محوطه دروازه‌بان قادر است توپ را با دست لمس کرده و بگیرد و خطای بازیکنان حریف با ضربه پنالتی جریمه می‌شود.

محوطه کوچکتری نیز در جلوی دروازه و با فاصله ۶ یارد (۵٫۵ متر) وجود دارد که می‌بایست ضربات شروع مجدد بازی در هنگام خروج توپ از خط عرضی از داخل آن زده شود. خطوط و علامت‌های دیگری نیز در زمین برای مشخص کردن محل قرار گرفتن بازیکنان و جای زدن ضربات کرنر، پنالتی و شروع بازی وجود دارد.

تاریخچه

بعضی از بازیهای گوناگون در جهان به نام فوتبال شناخته می‌شوند.

در قرن 15 میلادی در دوره سلسله مینگ در چین بازیی شبیه به فوتبال به نام کماری وجود داشت.

چند مرد در حال بازی کماری در معبد تانزان.

اولین سوابق ثبتی آنچه که احتمالاً قدیمی‌ترین فعالیت شبیه به فوتبال به حساب می‌آمده را می‌توان در دست نوشته‌های چینی نظامی در دوره سلسله هان و حدود قرن دوم قبل از میلاد پیدا نمود.

دیگر بازی آسیائی که با ضربه توپ سرو کار داشته و تحت نفوذ «کوجو» بوده‌است، بازی «کماری» است. بر طبق سوابق موجود، این بازی در زمین بازی سلطنتی ژاپن در کیوتو از سال ۶۰۰ میلادی انجام می‌شده‌است. در بازی «کماری» چندین نفر در یک دایره می‌ایستاده و با ضربه پا توپ را به سمت هم دیگر می‌رانده و سعی می‌کردند که توپ از زمین خارج نشود (خیلی شبیه کیپی آپپی).

این بازی سالیان زیاد انجام می‌شد ولی به‌نظر می‌رسد که در حدود نیمه قرن ۱۹ میلادی از بین رفته باشد. در سال ۱۹۰۳ و در یک اقدام سمبلیک در جهت احیای سنت‌های باستانی، این بازی مجدداً احیاء گشته و هم اکنون نیز در برخی فستیوال‌های توریستی قابل رویت می‌باشد.

قدمت بازی‌های همراه با توپ فرا آمریکائی که با توپ‌های لاستیکی انجام می‌شده‌اند حتی بسیار قبل از مورد بالا ثبت گردیده‌اند و تصور می‌شود که در مراحل اولیه پیدایش، شباهت زیادی به فوتیال داشته‌اند. اما از آنجائی که فرم‌های بعدی این بازی‌ها شباهت هائی با بسکتبال و یا والیبال داشته‌اند و همچنین بدلیل آنکه نفوذ این گونه بازی‌ها بروی بازی مدرن فوتبال بسیار کم بوده‌است، بیشتر آن‌ها به‌عنوان فوتبال طبقه بندی نمی‌گردند.

یونانیان و اهالی رم نیز به داشتن بازی‌های همراه با توپ که در آنها از پای خود استفاده می‌کرده‌اند، شناخته شده‌اند.

نویسنده رومی سیسرو در یکی از نوشته‌های خود وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن مردی در مغازه سلمانی و در حال اصلاح بخاطر شوت شدن یک توپ به داخل مغازه کشته می‌شود. اعتقاد بر این است که بازی رومی هارپستوم از نوعی بازی تیمی بنام «επισκυρος» (اپی اسکایروس) یا فنیدا که اولین بار توسط نمایشنامه نویس یونانی انتیفانس (۳۱۱-۳۸۸ قبل از میلاد) بکار برده شده و بعداً کلمنت الکساندریا نیز به آن اشاره داشته‌است، گرفته شده‌است. به‌نظر می‌رسد این بازی بنوعی نه چندان واضح شبیه به راگبی بوده‌است.

البته سوابق غیر مستند دیگری از بازی‌های ماقبل تاریخ، باستانی و یا سنتی انجام شده با توپ که توسط مردم بومی در سراسر جهان انجام می‌شده نیز در دسترس می‌باشند. به‌عنوان مثال، در سال ۱۶۱۰ ویلیام استراچی از منطقه جیمز تاون اولین شخصی بود که یک نوع بازی بنام پاهساهمان را که توسط آمریکائی بومی باز می‌شده را ثبت نموده‌است. در منطقه ویکتوریا، استرالیا، مردم بومی استرالیا نوعی بازی به نام مارن کروک را انجام می‌دادند.در کتاب رابرت برو-اسمیت که در سال ۱۸۷۸ بنام «مردم بومی منطقه ویکتوریاً منتشر شد نیز از مردی بنام ریچارد توماس نام برده شده که در سال ۱۸۴۱ شاهد انجام این بازی توسط مردم بومی منطقه بوده‌است.» آقای توماس توصیف مینماید که چطور بازیکن جلو توپ ساخته شده از پوست صاریغ را شوت نموده و دیگر بازیکنان برای گرفتن آن به هوا برمیخواستند.«امروزه اعتقاد گسترده‌ای مبنی بر اینکه مارن کروک تأثیر زیادی بر پیشرفت قواعد فوتبال استرالیا داشته، وجود دارد (بخش زیر را ببینید). در سرزمین کانادای شمالی و / یا آلاسکا، اینیوایت (اسکیموها) نوعی بازی بروی یخ بنام»آکاساکتوک" را انجام می‌داده‌اند. هر بازی با حضور دو تیم روبروی هم در دو خط موازی آغاز می‌شد. سپس دو تیم سعی در ضربه زدن به توپ، هدایت آن به سمت خط دروازه حریف و کاشتن گل داشتند.

قدمت این بازی‌ها و امثال آنها بطور عمیق در روزگاران باستان قرار داشته و در طول قرون متمادی، تأثیر خود را بروی فوتبال داشته‌است. بهرحال، به‌نظر می‌رسد که مسیر حرکت بسوی فوتبال مدرن در اروپای غربی و بخصوص در انگلستان شکل گرفته باشد.

فوتبال امروزی

بازیکنان فوتبال آمریکایی در یک خط در حال بازی .

جهانی سازی انجمن فوتبال

با گسترده شدن محبوبیت این رشته و در اوایل قرن بیستم، نیاز به یک سازمان واحد که امر نظارت بر انجمن فوتبال را برعهده بگیرد، بیش از پیش احساس گردید. انجمن انگلیسی فوتبال برگزار کننده گفتگوهای زیاد در خصوص ایجاد یک سازمان بین‌المللی بود ولی پیشرفتی حاصل نگردید. بنابر این موضوع در انجمن‌های هفت کشور دیگر اروپائی از جمله فرانسه، بلژیک، دانمارک، هلند، اسپانیا، سوئد، و سوئیس مطرح گردید. «فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های فوتبال» (فیفا) در مورخ، ۲۱ می سال، ۱۹۰۴ در شهر، پاریس تأسیس گردید. اولین مدیر این تشکیلات، رابرت گورین بود. نام فرانسوی خلاصه حروف فیفا بعدها حتی در کشورهای غیر فرانسه زبان نیز مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده از کلمه فوتبال در کشورهای انگلیسی زبان

کلمه «فوتبال» در زمانی که برای توصیف یک بازی خاص بکار برده شود، می‌تواند هر یک از موارد بالا را داشته باشد. به همین دلیل، مناقشات دوستانه زیادی بروی اصطلاح «فوتبال» ایجاد شد. اول بخاطر آنکه در مناطق مختلف جهان انگلیسی زبان این اصطلاح به حالت‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گرفت. بیشتر اوقات کلمه «فوتبال» جهت اشاره به قانون غالب فوتبال در یک منطقه مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اکثر کشورهای انگلیسی زبان، کلمه «فوتبال» معمولاً اشاره به انجمن فوتبال دارد که بنام «ساکر» نیز خوانده می‌شود (این نام در ابتدا مختصر شده عامیانه کلمه «انجمن» بوده‌است). از ۴۵ کشور عضو فیفا که در آن انگلیسی زبان رسمی و ابتدائی است، فقط سه کشور ( کانادا، ساموا و ایالات متحده از کلمه «ساکر» استفاده می‌کنند و مابقی کلمه فوتبال را بکار می‌برند. (اگرچه فدراسیون فوتبال ساموا در واقع از هر دو نام استفاده می‌کند. در ماه می‌سال ۲۰۰۶ ساکر زلاند نو نام خود را به فوتبال زلاند نو تغییر داد. [۲] در استرالیا بخش حاکم نام «فوتبال» را بجای «ساکر» جایگزین و استفاده از آن را افزایش داد.(نامی که توسط اکثر استرالیا ئی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد) ولی این موضوع مناقشه ساز شد زیرا کلمه «فوتبال» بطور سنتی اشاره به قوانین فوتبال استرالیا و اتحادیه و لیگ راگبی داشت. لازم به توجه‌است که اعضای تیم انجمن فوتبال استرالیا هنوز بنام "ساکروس هاً شناخته می‌شوند.

قوانین مختلف در پایین لیست شده‌اند که بطور کامل در متون مربوطه توضیح داده شده‌اند.

کدها و خوانده‌های فوتبال در حال حاضر

انجمن فوتبال و شاخه‌های آن

یک بازی فوتبال داخلی در مکزیک . داور یک ضربه آزاد برای تیم قرمز پوش گرفته است .

  • انجمن فوتبال که همچنین با نام‌های «فوتبال»، «ساکر»، «فوتی» و «فوتیی» نیز خوانده می‌شود.
  • انواع فوتبال داخل سالنی/بسکتبال:
    • فوتبال پنج-ای-ساید – بازی شده در سراسر جهان تحت قوانین مختلف از جمله:
      • فوتسال- یک بازی پنج-ای-ساید داخل سالن که توسط فیفا مورد تایید قرار گرفته‌است.
      • مینی وتبال - یک بازی پنج-ای-ساید داخل سالن که در شرق و غرب که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد، بازی می‌شود.
      • پاپی فوت - یک بازی پنج-ای-ساید داخل سالن که در سالن‌های رو باز (دارای دروازه) بسکتبال در آمریکای مرکزی بازی می‌شود.
    • ساکر داخل سالن - یک بازی شش-ای-ساید داخل سالن که در آمریکای شمالی بازی می‌شود.
  • فوتبال پاراالمپیک – اصلاح شده توسط انجمن فوتبال جهت افراد معلول.
  • ساکر ساحلی – فوتبالی که بروی ماسه بازی می‌شود بنام ساکر ساحلی خوانده می‌شود.
  • فوت وولی – عبارت‌اند از آمیخته فوتبال و والیبال ساحلی که بروی ماسه بازی می‌شود. بسیاری از فوتبالیست‌های معروف (ستاره‌های برزیل) این بازی را سراسر دنیا انجام می‌دهند.
  • فوتبال خیابانی – مجموع انواع غیر رسمی فوتبال
  • باسوبال – آمیخته فوتبال با والیبال و ژیمناستیک که بروی سطوح باد دار و تور ژیمناستیک بازی می‌گردد.
  • راش گلی نوعی بازی فوتبال است که در آن نقش دروازه بان دارای انعطاف بیشتری از حد عادی است.
  • هدر اند وولیز در این بازی هدف زدن گل فقط با استفاده از سر و توپ می‌باشد.
  • کیپی آپی ارائه هنر فوتبال با استفاده از پاها، زانوان، سینه، شانه‌ها و سر می‌باشد.
    • فوت بگ در این بازی بجای توپ از کیسه‌های کوچک لوبیا یا ماسه استفاده شده که در برخی انواع کیپی آپی مانند «هکی سک» انجام می‌شود.
  • فوتبال فرم آزاد نوع مدرن کیپی آپی بوده که در آن بازیکنان فرم آزاد بخاطر ارزش‌های سرگرمی و نشان دادن توانائی‌ها یشان رتبه بندی می‌گردند.
  • وست هام این بازی خیلی شبیه به هدرز اند وولیز است که بصورت امتیازی بازی می‌شود. معمولاً هر بازیکن با امتیاز ۱۰ و دروازه بان با امتیاز ۱۱ شروع می‌کند. زمانی که یک گل در اثر ضربه نگه دارنده بثمر می‌رسد که او یک امتیاز را از دست می‌دهد. سپس ضربه محکم و بازیکن یک امتیاز از دست داده و دروازه بان می‌شود. ضربه مجدد باعث می‌شود که او مجدداً دروازه بان شود ولی در اثر از دست دادن امتیاز بلکه به‌عنوان تنبیه. این بازی معمولاً با یک گل و تعداد کم بازیکنان انجام می‌شود.
  • فوتبال فولینگ نسخه‌ای از انجمن فوتبال است که در آن میله به‌عنوان اسلحه استفاده شده و (معمولا) ضربه به کشاله ران مجاز است. تعداد نفرات تیم از ۵ تا کمتر ۱۵ نفر است. میزان جراحت در دوره مساوی است.

 

 

 

بازی‌های توپ قرون وسطی که هنوز زنده هستند

"جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع منقرض شده فوتبال که در قرون وسطی در اروپا بوجود آمده / بازی می‌شده‌اند، بخش مقاله فوتبال قرون وسطی را ملاحظه بفرمائید.

                               

 

 

 

 

 

 

 

14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي

 

1885  (میلیمتر)

 

عرض

 

1685  (میلیمتر)  | 1690  با سقف پاناراما (میلیمتر)  | 1720 با ریل روی سقف (میلیمتر) 

 

ارتفاع

 

2740  (میلیمتر)

 

فاصله بین دو محور

 

2850  (میلیمتر)

 

فاصله تا زمین

 

5           نفر

 

 سرنشین

 

1975-2085  (کیلوگرم)

 

وزن خالص

 

1132 (لیتر)

قسمت بار

حجم قسمت بار

 

2272 (لیتر)

با جمع شدن صندلی

 

460    (کیلوگرم)

 

حداکثر وزن قابل حمل بار

 

2545  (کیلوگرم)

 

حداکثر وزن خودرو  با بار

 

 

 

 

 

شاسی

 

 

 

 

 

دیسکی خنک شونده  

جلو

ترمزها

 

دیسکی

عقب

 

EPS

 

فرمان

 

5/7   (متر)

 

حداقل شعاع گردش

 

235/60R18 - رینگ آلومنیومی

 

لاستیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موتور

 

 

 

 

 

6 سیلندر - V6

سیلندر

موتور

3.5 لیتر - (3456 سی سی)

حجم موتور

24 - مجهز به سیستم VVT-i Dual

سوپاپ

2GR-FE

 

 

8 ثانیه

 

شتاب 0-100  کیلومتر

 

275 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه

قدرت خروجی (خالص SAE بدون سرب)

 

سیستم کنترل هوشمند دریچه گاز (ETCS-i)

 

 

 

سیستم کنترل الکترونیکی هوای ورودی

 

 

 

EFI

 

سیستم سوخت رسانی 

 

95 

 

اکتان

 

34.8  Kg-m  / 4700 rpm

حداکثر گشتاور  (خالص SAE بدون سرب)

 

6 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی (ECT-i)

 

گیربکس

 

متصل به محورهای جلو و عقب به طور همزمان (دو دیفرانسیل) با سیستم توزیع نیروی متغیر

 

سیستم پیش ران

 

دو تایی

 

سیستم خروجی اگزوز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تجهیزات

 

 

 

 

تجهیزات ایمنی

 

 

● سیستم پیشرفته کنترل پایداری و حفظ تعادل خودرو VDIM  شامل:

- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

- سیستم کنترل پایداری خودرو VSC

- سیستم کنترل لغزش در پیچها TRC

- سیستم ضد قفل ترمز ABS

● سیستم کنترل حرکت اولیه در شیبها HAC

● شیشه شور چراغهای جلو

● سیستم چرخش هوشمند چراغهای جلو AFS

● آئینه های بغل برقی با سیستم تنظیم اتوماتیک به هنگام دنده عقب و حافظه

● چراغهای جلو مجهز به سیستم زنون و سیستم تراز اتوماتیک، قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک (پس از 30 ثانیه)

● سیستم ایموبالایزر به همراه دزدگیر

● کمربند ایمنی پیشرفته پس کشنده و محدود کننده نیرو

● چراغهای مه شکن جلو

● سیستم هوشمند قفل مرکزی با هشداردهنده صوتی

● قفل اتوماتیک دربها با سنسور سرعت

● مجهز به 10 ایربگ جلو، عقب و جانبی با سیستم SRS و همچنین دو عدد ایربگ زانو مخصوص راننده و سرنشین جلو

 

 

 

 

 

تجهیزات خارجی

 

تجهیزات داخلی

● رینگ 18 اینچ 5 پره

● رینگ 19 اینچی 7 پره (آپشن)

● سیستم ورود و خروج هوشمند خودرو و استارت

● سقف تمام شیشه ای پانورامیک (آپشن)

● درب عقب برقی (آپشن)

● لامپ جلو از نوع زنون Bi-HID

● سیستم گردش هوشمند چراغ های جلو AFS (آپشن)

● شیشه های جاذب انرژی تابشی (UV)

● آئینه های برقی تاشو جانبی با حافظه و تیره شونده در برابر نور، دارای راهنما از نوع LED

● اسپویلر جلو  (آپشن)

 

● آئینه داخلی تیره شونده در برابر نور (الکتروکرومیکی)

● غربیلک فرمان مجهز به تنظیم برقی در چهار جهت و سیستم جمع شو اتوماتیک همراه با حافظه

● صفحه کیلومتر مجهز به سیستم اپتیترون

● سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم مجزا برای سرنشینهای جلو و کنترل اتوماتیک گردش هوا

● تهویه مطبوع عقب با فیلتر مخصوص

● نورپردازی داخل اتاق

● نگهدارنده لیوان برای سرنشینان جلو و عقب

● داشبورد با ترکیب چوب

● فرمان با ترکیب چوب و چرم

● دسته دنده با ترکیب چوب و چرم

 

 

 

تجهیزات آسایش

 

سیستم صوتی - Navigation

● سیستم استارت بدون کلید (Keyless)

● سیستم هوشمند ورود به خودرو

● کروز کنترل

● سنسورهای پارک جلو و عقب

● دماسنج

● کلیدهای کنترل سیستم صوتی و پاسخگویی به تلفن بر روی فرمان

● درب عقب برقی با سیستم محافظ و کنترل از راه دور

 

● صفحه نمایشگر چند منظوره

* سیستم کنترل تلفن - تهویه هوا - صوتی

* سیستم صوتی با 11 بلندگو و DVD و جهت یاب ماهواره ای

* سیستم صوتی تصویری پیشرفته مارک لونیسون مجهز با 15 بلندگو با سیستم سوراند و قابلیت پخش WMA-DVD-MP3 و همچنین قابلیت نصب IPOD به همراه تعویض کننده شش تایی CD - DVD به همراه CST Player و مانیتور 8 اینچ و جهت یاب ماهواره ای

● سیستم بلوتوث چند منظوره هوشمند نسل جدید و شماره گیر صوتی

● دوربین عقب متصل به مانیتور رنگی

 

 

 

صندلی

 

 

● صندلی های برقی جلو با 2 حافظه و قابلیت تنظیم 8 حالته

● صندلی های برقی جلو با 3 حافظه و قابلیت تنظیم 8 حالته (آپشن)

● صندلی های برقی جلو با 3 حافظه و قابلیت تنظیم 10 حالته (آپشن)

● سیستم گرمایشی صندلی های جلو

● سیستم تهویه مطبوع و گرمکن صندلی راننده و سرنشین جلو

● صندلی با روکش چرم طبیعی (آپشن)

● صندلی های عقب قابل تنظیم و تاشو 40:20:40

 

 

 

 

 

14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي

 

آشنایی با مکان های توریستی و دیدنی مالزی

 

بلندیهای گنتینگ        Genting Highlands

مجموعه تفریحی ، سیاحتی بلندیهای گنتینگ بر فراز یکی از قلل رشته کوههای تی تی وانگسا در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا احداث شده و با شهر کوالالامپور 45 دقیقه فاصله دارد.خنکی و طراوت هوای کوهستان و امکانات مناسبی نظیر هتل های مجهز ، شهربازی ، زمین گلف ، تله کابین و رستورانهای متنوع و برگزاری کنسرت های موسیقی ، نمایش ها و شعبده بازی ، گنتینگ را به یکی از پرطرفدارترین مناطق توریستی در سراسر مالزی و حتی آسیای جنوب شرقی در آورده است ، تنها در سال گذشته میلادی (2007) بیش از 19 میلیون نفر از این مجموعه بازدید نموده اند.
هتل های این مجموعه جمعا بیش از 10000 اطاق داشته و جالب است بدانید بزرگترین هتل دنیا با 6188 اطاق در گنتینگ ساخته شده است .

برای رسیدن به گنتینگ :
مستقیما با اتوبوس از ترمینال Pudu Raya
با Star LRT تا ایستگاه  Titiwangsa   و از آنجا با اتوبوس
برای رسیدن به قله میتوان مسافتی از راه را بوسیله تله کابین مجموعه که 3.38 کیلومتر امتداد دارد طی کرد و در طول مسیر 11 دقیقه ای آن مناظر زیبا و دست نخورده جنگلهای باران خیز استوایی انواع گونهای گیاهی ، حیوانی و پرندگان کمیاب را نظاره کرد.


بلندیهای کامرون Cameron Highland

این منطقه کوهستانی با ارتفاع در حدود 1500 متر بالاتر از سطح دریا بزرگترین تفریحگاه کوهستانی کشور است که تنها 4 ساعت از شهر کوالالامپور فاصله دارد این منطقه با هکتارها وسعت و داشتن کشتزارهای چای ، باغچه های پلکانی گل ،  شکوفه های رنگارنگ ، باغهای میوه و مزارع سبزیجات ، گردشگرانی را که به روستاهای اطراف شهر علاقه مند هستند شیفته خود خواهد ساخت ، شما در این مکان انتظار هوایی خنک و محیطی پر از آرامش را خواهید داشت ، گردشگران می توانند از کارخانه های چای و مراحل فرآوری برگهای جای دیدن نمایند و یا به دیدن مزارع توت فرنگی رفته و میوه های تازه و آبدار خریداری نمایند ، اقامت در ویلاها و کلبه های ییلاقی این منطقه که یادآور دوره استعمار انگلیس ها است نیز منحصر به فرد می باشد.
آدرس : Cameron Highlands, Pahang

برجهای دوقلوی پتروناس   Petronas Twin Towers

برجهای پتروناس با ارتفاع 452 متر بلندترین برجهای دوقلوی دنیا هستند ، این دو برج با معماری اسلامی مدرن خود یکی از زیباترین سازه های عصر حاضر به شمار می روند و هر کدام دارای 88 طبقه بوده که توسط دو پل دو طبقه ای در میان آنها در طبقه 41 و 42 به هم متصل شده اند. پارک و مرکز خرید SURIA KLCC در پائین این دو برج ، از مکانهای دیدنی و پرطرفدار می باشند.
آدرس :  Jalan Ampang , KLCC
ساعات بازدید از برجهای دو قلو : 9 صبح تا 5 بعدازظهر .
برای بازدید قبل از ساعت 10 صبح باید به محل مراجعه و ثبت نام نموده و بلیط دریافت نمایید. به علت محدود بودن ظرفیت پذیرش در هر روز بهتر است اول وقت مراجعه نمائید( ضمنا بلیط مجانی می باشد).
روزهای دوشنبه تعطیل است .
تلفن : 03 – 23318080
www.petronastwintowers.com.my
برای رسیدن به آنجا از ترن Putra LRT استفاده کنید.

 

پارک پروانه ها :   Butterfly Park

این پارک سرپوشیده دارای بیش از 6 هزار پروانه ، شامل یکصد و بیست گونه مختلف در اندازه ها ، رنگها و اشکال متنوع می باشد ، بازدید کنندگان می توانند با قدم زدن در این پارک زیبای پرگل و گیاه از نزدیک با تماشای این پروانه های زیبا ، اوقات خوشی را بگذرانند.
ای پارک شامل دو قسمت دیگر نیز می باشد ، یکی برای پرورش انواع پروانه ها و دیگری دارای یک موزه برای به نمایش گذاشتن گونه های متنوعی از حشرات که به نوبه خود دیدنی و آموزنده است .

آدرس : Lake Garden , Kuala Lumpur
ساعات بازدید : همه روزه 9 صبح تا 6 بعدازظهر
تلفن : 26934799  03
برای رسیدن به آنجا تاکسی بهترین انتخاب است .

 

 

 

پارک آهو:     Deer Park

این پارک سرسبز مساحتی به وسعت 2 کیلومتر مربع را با درختان سایه گستر، جویبارهای باریک و برکه های زیبا در برگرفته است در گوشه کنار این پارک می توانید آهوان خالدار هلندی و دیگر حیوانات رام را دیده و به آنها غذا بدهید.
آدرس : KL Lake Garden
ساعات بازدید : از 9 صبح تا 6 بعدازظهر هرروز هفته
تلفن : 03-26932875
برای رسیدن به آنجا تاکسی بهترین انتخاب است .

 

در میان پنج قاره دنیا، آسیا قاره ای است که به لحاظ تنوع جاذبه های گردشگری و فرهنگی همواره در طول تاریخ توانسته است گردشگران قابل توجهی را به سوی خود جلب کند.
یکی از کشورهای آسیایی که طی سال های اخیر توانسته است پذیرای گردشگران مختلف باشد، مالزی است. این کشور با توجه به جاذبه ها و دیدنی های مختلف خود برنامه های متنوع سفر را برای تمام اقشار طراحی کرده است تا هر کسی بتواند با توجه به تعلقاتش از جاذبه های طبیعی و فرهنگی این کشور بهره ببرد.
«سلامت داتانگ» در زبان ملی مالزی به معنی خوش آمدید است که مسافران در تمام لحظاتی که در این کشور هستند، این واژه را از زبان مردم آن می شنوند و در حرکاتشان آن را لمس می کنند. گوناگونی و تنوع، شاخص ترین ویژگی مالزی است؛ چراکه در این کشور ادیان و فرهنگ های مختلف با صلح و تفاهم در کنار هم زندگی می کنند.
کوالالامپور
کالالامپور پایتخت مالزی است که از نظر لغوی به معنی بین النهرین است. این شهر حدود سال 1800میلادی بنا شده که در ابتدا منطقه تجاری کوچکی به شمار می آمده است؛ اما امروز این شهر، مرکز فعالیت های سیاسی و تفریحی مالزی است. قدیمی ترین مرکز دیدنی و تاریخی این شهر، ساختمان سلطان عبدالصمد و مدیران استقلال است.
برج های دوقلوی پتروناس، بلندترین برج های جهان هستند که در کوالالامپور قرار دارند. این شهر به «شهر - باغ» نیز معروف است که با گردشی بعد از غروب در شهر و دیدن درخت ها و ساختمان هایی که با چراغ های رنگی تزئین شده اند، این ادعا ثابت می شود.
پوترا جایا، در 25کیلومتری کوالالامپور، یک سوپر مدرن شهری است که به باغ – شهر هوشمند معروف است. این شهر که زمانی از درختان نخل پوشیده بوده، امروزه نیز در محاصره درختان است و پارک ها و باغ ها در جای جای این منطقه در کنار امکانات شهری وجود دارند. پارک های گل های ارکیده و هیبیسکوس، پارک پرندگان و پارک آهوان از جمله پارک های گردشگری کوالالامپور هستند که در کنار موزه ملی و سایر موزه های تاریخی مالزی پذیرای مهمانان می شوند.
پرلیس
پرلیس، در شمال غربی مالزی و در همسایگی تایلند قرار دارد و کوچک ترین ایالت مالزی به شمار می آید. با توجه به همسایگی تایلند، مردم این ایالت از رسوم و زبان تایلندی تاثیراتی پذیرفته اند. این مساله در شهر مرزی پادانگ بسار نمود بیشتری دارد؛ شهری که در آن فرهنگ و رسوم مالزی و تایلند ادغام شده اند و هماهنگی جذابی را به وجود آورده اند. یکی از جاذبه های پرلیس، روستاهای آن است که زندگی مردم آنها هنوز سبک سنتی دارد. علاوه بر این غار سنگی گوا کلام در کاکی بوکیت، مزرعه مارها در سونسگای باتو پاهات و ونگ کلیان، از سایر مکان های دیدنی این ایالت هستند.
کوالا پرلیس، شهر ماهیگیری ایالت پرلیس است و غذاهای دریایی و محلی معروفی دارد. پایتخت پرلیس، کانگار است که در شش کیلومتری منطقه زیبای گونونگ مدان قرار دارد و برای طبیعت گردان بسیار مناسب است.
کداح
کداح، در همسایگی پرلیس قرار دارد و به دلیل کشت بخش اعظمی از برنج مالزی در این دو ایالت به کاسه برنج مالزی معروف هستند. آلورستار، پایتخت ایالت کداح است که به دلیل ساختمان های قدیمی بسیار، غذاهای محلی و منظره های زیبای شهر معروف است. کداح، یکی از قدیمی ترین ایالات مالزی است که گنجینه ای با قدمت 2400ساله در آن به دست آمده است. این آثار در موزه باستان شناسی که در محل کاوش ایجاد شده به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این موزه سلطنتی با معماری محلی از دیدنی های این ایالت است و کلکسیونی از گنجینه ملی و سلطنتی در آن نگهداری می شود. اسلام دین رسمی مردم مالزی است و مسجد ظهیر که یکی از زیباترین مساجد مالزی است، در این ایالت بنا شده است؛اما بهترین و جذاب ترین منطقه گردشگری کداح، مجمع الجزایر لنگکاوی با 99 جزیره است. هر کدام از این جزایر جاذبه های بسیاری دارند و گردشگران می توانند تجارت جدید را در آنجا داشته باشند. به همین دلیل این جزایر سالانه پذیرای نمایشگاه ها و کنفرانس های متعدد بین المللی هستند. در کنار آن آب های گرم، میدان عقاب ها، مزرعه تمساح ها، غواصی و ... برای هر تازه واردی جذاب است.

منبع : دنیای اقتصاد

 

مالزی، کشوری مملو از اماکن، مناظر طبیعی و آداب و رسوم دیدنی است که پایتخت آن کوالا لامپور بیش از هر بخش دیگر این کشور در مرکز توجه قرار دارد.

در حالی که گذشته این شهر هنوز در بناهایی چون داتاران مردکا (Dataran Merdeka) یا میدان استقلال و چراغهای نیمه شب در بازار شبانه محله چینیهای مالزی - به نام Petaling Street - به شکلی بسیار واضح وجود دارد، در بخشهای دیگر شهر نیز با نشانه های امروزی تمدن درآمیخته است.
خیابانهای پرهیاهوی شهر، برجهای درخشان و مدرن تجاری و اداری و پروژه های عظیم چند ملیتی نشانگر میل پایان ناپذیر به توسعه و حضور بی وقفه مالزی در مسیر آینده است. در ابتدا به نظر میرسید که این تمایل به پیشرفت و حرکت در مسیر تکنولوژی به بهای از دست رفتن بسیاری از آداب و سنن فرهنگی این کشور خواهد بود اما گذشته غنی مالزی در تمام امور زندگی مردم آن جاری است و تا حد امکان کوشش شده است تا توسعه این کشور در مسیر فرهنگ و آداب و رسوم آن حرکت کند.
کوالا لامپور در محل تلاقی دو رودخانه کلنگ (Klang) و گومباک (Gombak) قرار دارد و تقریبا با جنگلها و تپه ها احاطه شده است و تنها شهر در جهان که دارای یک جنگل یک میلیون ساله و باستانی است، محسوب میشود. در اطراف کوالا لامپور دریایی وجود ندارد.

تاریخ
تاریخ شکل گیری کوالا لامپور به سالهای 1850 برمیگردد، زمانی که فرمانده مالایی شهر کلنگ – پایتخت سلطنتی ایالت سلانگور – چینیها را برای بازکردن معادن بزرگتر و غنی تر قلع به سمت بالای رودخانه فرستاد. این افراد در محل تلاقی رودخانه های گومباک و کلنگ اطراق کردند و معادنی را در منطقه امپانگ (Ampang) دایر کردند. بعدها معادنی در مناطق پودو (Pudu) و باتو (Batu) نیز تاسیس شد.
این منطقه تجاری، به شهر مرزی پر هیاهویی تبدیل شد که مدام در معرض آفاتی چون سیل، آتش سوزی، بیماری و بالاخره جنگ داخلی سلانگور (Selangor) در سالهای 1870 تا 73 قرار داشت. در این زمان، کاپیتان سینا یاپ آه لوی (Kapitan Cina Yap Ah Loy) فرماندهی شهر را بر عهده گرفت و مسئول حفظ و توسعه آن شد. (کاپیتان با املای Kapitan، لفظی است که در دوره حکومت کولونیهای پرتغالی و هلندی، برای اشاره به روسا و بزرگان اقوام مختلف به کار میرفت).
آب نمای merdeka square در سال 1880، با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه، پایتخت از کنگ به کوالا لامپور منتقل شد. از این دوران اولیه پایتخت هیچ بنایی باقی نمانده است زیرا همه آنها با چوب و کاهگل ساخته شده و با بروز حریق و سیل متعاقب آن در سال 1881 نابود شدند.
بعدها، به درخواست فرانک سویتنهام (Frank Swettenham)، اولین ژنرال مقیم در منطقه مستعمراتی مالایا که در توسعه شهر نقش مهمی ایفا کرده بود، بناها با آجر و کاشی ساخته شدند. در دهه 1890، با توجه به ظهور راه آهن و دسترسی سریع، پیشرفت کار ساخت و ساز بیش از پیش سرعت گرفت و در نتیجه انجمن شهر شکل گرفت و بالاخره در سال 1896، کوالا لامپور به عنوان پایتخت ایالات متحد مالایا برگزیده شد.
جامعه چند نژادی این دوران، در بخشهای مختلف شهر سکنا گزیده بودند. در شرق رودخانه کلنگ، Market Square قرار داشت که مرکز تجاری تمام شهر محسوب میشد. چینیها در اطراف این میدان و به سمت جنوب شهر ساکن شده و محله چینیها را به وجود آوردند، در سمت شمال نیز اهالی مالایا زندگی میکردند. در اطراف این منطقه صرافان و نزول خواران هندی منزل داشتند و بعدها تجار مسلمان هندی نیز در این منطقه به کار پرداختند. در سمت غرب رودخانه، صاحب منصبان و افراد نظامی و غیر نظامی بریتانیایی ساکن بودند.
کوالا لامپور علی رغم از سر گذرانیدن دو جنگ جهانی، سقوط کالاهایی چون کائوچو و قلع و شرایط اضطراری در سالهای 1948 تا 1960 که در طی آن مالایا درگیر قیامهای کمونیستی بود، به رشد و توسعه ادامه داد. در سال 1957، اتحادیه مالایا توانست اعلام استقلال کند و کوالا لامپوردر طی شکل گیری مالزی، همچنان پایتخت باقی ماند و در سال 1972 به طور رسمی "شهر" خوانده شد.

مناطق دیدنی کوالا لامپور
کوالا لامپور مناطق دیدنی فراوان و متنوعی دارد که شامل بناهایی تاریخی و مدرن، مناطق طبیعی چون پارکها و باغها و مناطق دیدنی تجاری است که همه ساله جهانگردان بسیاری را جذب میکند. در اینجا به معرفی کوتاه تعدادی از این مناطق میپردازیم.

محله چینیها میدان استقلال Merdeka Square
بلندترین تیر پرچم جهان، به نشانه استقلال مالزی در این میدان برافراشته شده است. گذشته مستعمراتی شهر هنوز در معماری بناهای اطراف میدان دیده میشود. باشگاه سلطنتی سلانگور که به سبک معماری تودور بنا شده در یک گوشه میدان قرار دارد و مرکز اصلی تجمع ساکنان بریتانیایی شهر به شمار میرود. در حال حاضر ورود به این باشگاه برای هر شخصی که از عهده پرداخت حق عضویت آن بر بیاید آزاد است اما طبق قوانین قدیمی باشگاههای انگلیسی، زنان نمیتوانند در این باشگاه عضو شوند و تنها با دعوت قبلی میتوانند به آن وارد شوند.

محله چینیها Chinatown
منطقه رنگارنگ و شلوغ چینیها، مجموعه پر تنوعی از مغازه ها، غذاها، بوها و افراد گوناگون است. بخش مرکزی منطقه در هنگام شب بر روی وسایط نقلیه بسته میشود و خیابان به شکل مکانی درخشان و پرنور در می آید که عبور از آن تجربه ای به یاد ماندنی است. دستفروشان کالاهای خود را روی پیاده رو میگسترند و بازاری زیبا از رنگها و اشکال جذاب به وجود می آورند. در این بازار از جواهر گرفته تا اسباب بازی و تی شرت پیدا میشود و برای خرید باید حتما چانه زد.

برجهای پتروناس Petronas Towers
برجهای پتروناس با ارتفاع 252 متر، بلندترین برجهای دوقلوی جهان هستند و با یک پل هوایی به طول 58 متر به یکدیگر متصل شده اند. برای طراحی این برجها از قوانین هندسی معماری سنتی اسلامی مطابق با فناوری روز، استفاده شده است.

ایستگاه راه آهن کوالا لامپور
ا.ب. هابوک (A.B. Hubbock) معمار انگلیسی تحت تاثیر طرحهای اسلامی شمال هند به طراحی این ایستگاه با شکوه دست زد. مناره ها، منارهای مخروطی، برجها و قوسها در مقابل پس زمینه آسمانخراشها، بر زیبایی و ظرافت معماری پرشکوه اسلامی صحه میگذارد. این مکان نه تنها یکی از ایستگاههای مهم سفرهای بین شهری است، بلکه منظره ای بسیار زیبا محسوب میشود.

نمای دور از برجهای دوقولوی پتروناس مسجد جمعه
این مسجد در محلی که رودخانه گومباک به رود کلنگ میریزد قرار گرفته است و با درختان نخل و پلکانهای مدوری که به لب آب میرسند، محلی سرشار از صلح و آرامش است که وجودش در میان شهر مدرن پرهیاهو بسیار مغتنم است. این مسجد در محلی نمادین که یادآور ریشه های کوالا لامپور است بنا شده و معماری آن الهام گرفته از مساجد مغولی شمال هند است.

باغهای دریاچه Lake Gardens
این باغهای 60 هکتاری در سال 1888 تاسیس شدند و کمربند سبزی به دور شهر کشیده اند. گیاهان متنوع و شاداب دریاچه پهناوری را احاطه کرده اند. بازدید کنندگان میتوانند با قایق رانی دلپذیر بر روی دریاچه پرداخته و از منظره بی نظیر جنگلها لذت ببرند. این باغها شامل بنای یادبود ملی، پارک پرندگان، خانه پروانه ها و باغهای ارکیده هستند و ساختمان مجلس شورای مالزی نیز در انتهای شمالی آن قرار گرفته است.

 

 

مراکز خريد مالزی

اين روزها در مالزي روزهاي خريد است ودر پاسخ بعضي از دوستان بعضي از  مراكز خريد مالزي  را معرفي مي كنم.

1   جالان عبد الرحمان (Jalan abdol Rrahman) در اين خيابان شما مي توانيد اكثر كالاي ارزان قيمت را تهيه كنيد يه چيزي شبيه پايين خيابان مشهد يا سه را جمهوري تهران.

 2 اگر قصد خريد پارچه را داشته باشيد بهترين جا فروشگاههاي كامدار(kamdar) و ناگويا(Nagoya)  كه در جالان عبد الرحمان هم شعبه هاي آن وجود دارد.

3 اگر بدنبال كالاي ارزان قيمت مثل گل مو و.... هستيد سري به فروشگاههاي ماي دين(Mydian) بزنيد . در جالان عبد الرحمان هم شعبه هاي آن وجود دارد.

4 اگر بدنبال خريد لباسهاي هندي هستيد فروشگاه  حنيفا (Hanyfa)   را ببيند البته در فرو شگاههاي كامدارkamdar))  هم اين لباس ها وجود دارد.

5 اگر بدنبال لباسهاي خوب وبا كفيت هستيد در مواقع تخفيف حتما به فروشگاههاي جاسكو(Jasco) برويد. در اين فروشگاه لباسهاي خيلي خوب با برندهاي مشهور با تخفيف خيلي خوبي "در ايام خاص "عرضه مي شود . اين فروشگاه در جاهاي مختلف مالزي  داراي شعبه هاي زيادي است. البته فروشگاه هاي تسكو(Tesco) را هم ببيند.  

براي خريد وسايل كامپيوتري  و لب تاپ و دوربين به فروشگاه هاي مختلف در بي بي پلا زا(BB PLAZA) برويد. البته اگر مسافر هستيد  من توصيه مي كنم كه از مالزي هيچكدام از اين وسايل را نخريد به علت اينكه معمولا نياز به گارانتي آن داريد.

 

 

مالزي از جمله كشورهاي توريستي در جنوب شرقي آسيا است. اين كشور مربع متشكل از دو قسمت شبه جزيره مالزي (مالزي غربي) و ايالات صباح و ساراواك (مالزي شرقي) است. آب و هواي اين كشور مرطوب و استوايي و بدون فصول متمايز است. جالب اينكه ۳۳ درصد جمعيت اين كشور را افراد زير ۱۵ سال و ۷/۶۲ درصد آن را نيز بين ۱۵ الي ۶۴ سال تشكيل مي دهند. ميانگين طول عمر مردم مالزي ۷۲ سال (مردان ۶۹ و زنان ۷۵ سال) است.

كوالالامپور
كوالالامپور پايتخت كشور مالزي و بزرگ‌ترين شهر اين كشور است. اين شهر يكي از سه قلمرو فدرال مالزي به حساب مي آيد كه مستقيما زير نظر دولت اداره مي شود. كوالا لامپور و مناطق اطراف آن به عنوان منطقه اي مستقل در دل ايالت سلانگور قرار دارند. قدمت مالزي به اواسط قرن نوزدهم ميلادي مي رسد كه در آن هنگام، حاكم مالاي عده اي را براي كار در معادن قلع به اين منطقه فرستاد.

ديدنيها:
برجهاي دوقلوي پتروناس
مناره كوالالامپور
ميدان استقلال Dataran Merdeka
مسجد نگارا
مسجد جامع
مركز تجارت جهاني پوترا

برجهاي دوقلوي پتروناس:
برجهاي دوقلوي پتروناس از بلندترين آسمانخراش هاي جهان هستند كه در شهر كوالالامپور در كشور مالزي قرار گرفته اند. برجهاي دوقلو با احتساب آنتن بالاي برجها، 452 متر ارتفاع دارند. تعداد طبقات هر برج 88 طبقه است و جمعا 78 آسانسور در اين دو ساختمان فعال هستند. اين دو برج از زير توسط مركز خريد سوريا به هم وصل هستند. همچنين پلي طبقات 41 و 42 اين دو برج را به هم متصل مي كند. ارتفاع اين پل از سطح زمين 175 متر و طول آن 56 متر است.

كار ساخت اين برجها از سال 1995 شروع شد و در زماني كوتاه در سال 1998 به اتمام رسيد. دولت مالزي ساخت اين برجها را به عنوان نماد پيشرفت اقتصادي اين كشور در دستور كار خود قرار داد. امروزه برجهاي دوقلو به يكي از نمادهاي اصلي كوالالامپور و مالزي تبديل شده اند.


آفاموسا
واقع در جنوب كوالالامپور البته بيرون از محوطه شهر نزديك فرودگاه بين المللي داراي جاذبه هاي تفريحي بسيار زيادي مي باشد از جمله :
گشت موتوري در جنگل و كل محوطه
سفر به جزيره ميمون ها
خانه هاي بوميان
نمايش پرندگان و حيوانات مختلف
پارك آبي
سرخ پوستان
و.....

آكواريوم

اين آكواريوم در نزديكي برج هاي دوقلو واقع شده است و داراي بخش هاي مختلف ازماهي كوسه و ....
است ، همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب باز است

پينانگ:
يكي از اين جزاير افسانه اي "پوآلو پايار" است كه در شمالي ترين قسمت ساحل غربي شبه جزيره مالزي قرار گرفته است. از دنياي زيرآب در ساحل اين جزيره به عنوان ديدني ترين قسمت آن نام برده مي شود. البته امكانات فراوان غواصي در آبهاي كم عمق و عميق نيز در اين جزيره مهيا شده ضمن اين كه مسافران مي توانند ايام حضور در پوآلو پايار را در مهمانسراهايي كه در ميان جنگلهاي انبوه تدارك ديده شده است بگذرانند.

شايد بسياري از دوستان به پينانگ سفر كرده باشند ولي عده كمي هستند كه جزيره "باتو فرينگي" در همسايگي پينانگ را ديده باشند. يك هتل مجلل در كنار چشمه هاي آب معدني و ساحلي ديدني. اين جزيره به مركزي براي پرورش اسب و ورزش هاي آبي در مالزي تبديل شده و علاقمندان به اين دو رشته ورزشي مي توانند به راحتي از پينانگ عازم "باتو فرينگي" شوند.

"پنكور" معروف ترين ساحل مالزي نزد ايرانيان مي باشد كه نزديك ترين به كوآلالمپور هم مي باشد. كمتر از چهار ساعت با اتومبيل به سوي شمال پايتخت مالزي بايد رفت تا به پنكور رسيد. پنكور مخلوطي از سكونتگاه، فروشگاه و محل مناسبي براي شنا و ماهيگيري محسوب مي شود. البته بيشتر از مالايي ها اين روزها اروپايي ها و استراليايي ها و البته اخيرا هم ايراني ها در اين سواحل ديده مي شوند.

"پوآلو ردانگ" در شمال شرقي شبه جزيره غربي مالزي و در ايالت ترينگانو واقع شده است. تپه هاي مرجاني اين جزيره در تمام جهان كم نظير است. اين جزيره يكي از 9 جزيره حفاظت شده در درياي چين محسوب مي شود. تفرجگاه ساحلي و لنگرگاه قايق ها نيز از جمله ديگر جذابيت هاي اين جزيره محسوب مي شود. هفت ساعت راه با اتومبيل از كوالالمپور تا مركز ايالت ترينگانو و پس از آن استفاده از قايق مي تواند شما را به "پوآلو ردانگ" برساند. البته امكان سفر هوايي تا ترينگانو نيز وجود دارد.

چند ساعت پائين تر از ردانگ و درحاشيه ايالت پهنگ جزيره اي وجود دارد كه "چراتينگ" خوانده مي شود. دهكده قديمي واقع شده در اين جزيره يكي از مراكز فرآورده هاي دريايي مالزي مي باشد. صنايع دستي و استفاده از غذاهاي دريايي، دركنار يك روز پرنشاط در ساحل زيباي اين جزيره مي تواند هركسي را براي سفر به آن سرذوق بياورد. ضمن اين كه بين چهار تا پنج ساعت با اتومبيل و يا 45 دقيقه سفر هوايي از كوآلالمپور نيز چندان دور به نظر نمي رسد.

اما "تيومن" نيز يكي از جزايري است كه اخيرا در ميان ايراني ها بر سر زبان افتاده است. اين جزيره بزرگترين جزيره ساحل شرقي شبه جزيره غربي مالزي محسوب مي شود. اين جزيره كه از ديرباز مورد توجه اروپايي ها بوده است همه نوع امكاناتي را در اختيار بازديد كنندگان قرار مي دهد. پرواز روزانه با هواپيما از كوآلالمپور و يا سفر به جوهور بارو با اتومبيل و به دنبال آن سفر با قايق روشهاي رسيدن به اين ساحل زيبا است.

اما گذشته از اين شش جزيره ديدني در سواحل شبه جزيره غربي مالزي، چهار جزيره فوق العاده نيز در شبه جزيره شرقي مالزي در ايالت صباح وجود دارد كه براي غيرمالايي ها دريافت مجوز كه البته به سادگي امكان پذير است، از جمله ضروريات است. تنها راه رسيدن به اين جزاير كه البته منطقي هم باشد يك سفر 4 ساعته با هواپيما به كوتا كينابالو مركز ايالت صباح است و از آنجا بايد براي رسيدن به هريك از اين چهارجزيره از اتومبيل و قايق استفاده كرد. ديدن مردم بومي يا اورنگ اصلي ها، تپه هاي مرجاني، گياهان نادر از جمله بزرگترين گل گوشتخوار جهان و غواصي در ميان ماهي هاي رنگارنگ از جمله ديدني هاي اين جزاير مي باشد. يادتان باشد كه ايالت صباح به دليل دورافتادگي از ديگر ايالات مالزي گرانترين منطقه اين كشور محسوب مي شود.

اين را هم به خاطر داشته باشيد كه جزايري مانند لنكاوي در ميان جزاير ديدني مالزي جاي ندارند و برخي از آنها تنها به عنوان بندر آزاد تجاري شهرت پيدا كرده اند.

ديدنيهاي پينانگ:
قلعه Cornwallis
باغ پرندگان
باغ پروانه پينانگ
Penang ارتفاعات (Bukit Bendera)
پارك گياه شناسي
موزه و گالري پينانگ
مزرعه ميوه هاي استوايي
باغ اركيده
برج ساعت , Pesara King Edward
ساحل معروف پينانگ
ساحل باتو فرينگي :
كمي جلوتر از جورج تاون، ساحل باتو فرينگي است كه مملو از هتل هاي بزرگ، رستوران، مغازه و صرافي است. ساحل بسيار زيبلست و با وجود اينكه تميزترين درياي مالزي نيست . ساحل با وجود تعداد زياد توريست همواره تميز نگهداشته شده است.باتو فرينگي قدمتي ديرينه در محل اقامت ساحلي دارد ضمن اينكه منظره و سرسبزي آن در كنار توسعه و ساخت هتل و رستوران هاي متعدد بر ارزش آ افزوده است. هتل هاي آن بسيار بسيار زنده و پرشور است ضمن اينكه در زديكي آنها بازارهاي شبانه خياباني وجود دارد.هتل ها در بعضي زمان ها داراي نرخ پايين هستند كه شما ميتوانيد از آن استفاده كرده و چند روز در آنجا اقامت كنيد.

Tanjung Bungah ساحل:

نزديك ترين ساحل به جورج تاون محسوب ميشود كه پر از مناظر سبز و تخته سنگهاي بزرگ است. شما ميتوانيد حمام آفتاب بگيريد ضمن اينكه منظره اقيانوس آن يكي از بهترين هاي منطقه است.و مهم تر از همه اينكه شما نيازي نيست با وجود هتل هاي خوب اين ساحل جاي ديگري را براي اقامت انتخاب كنيد



Teluk Bahang ساحل:
غروب زيباي ساحل تلوك باهانگ جايي كه ويلاها و هتل هاي زيبا در كنارروستاهايي بكر و ماهيگيرهاي منطقه جلوه اي زيبا به منطقه ميدهد. اسكله شاهد ورود ماهيگيران منطقه با سيد روز خود هستند. در يك نگاه كليه زيبايي منطقه به چشم ميخورد.


14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي
سلام عرض شد به شما هما طور که می دانید وبلاگ عوض شده با اسم اسکول نیوز شده و به مناسبت این چند تا دانلود تو ژیوند روزانه واستون گذاشتم برین و حال کنین

اعضای گروه عبارتند از اتی کشتکاری الهی عباسپور و خاکسار آرش سجادی

14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي
 
آیا شما در زمره دو درصد افراد باهوش در دنیا هستید؟ پس مساله زیررا حل کنید و دریابید در میانه
افراده باهوش جهان قرار دارید یا خیر! هیچگونه کلک و حقه ای در این مساله وجود ندارد، و تنها منطق
محض می تواند شما را به جواب برساند. (موفق باشید)
۱) در خیابانی، پنج خانه در پنج رنگ متفاوت وجود دارد.
۲)در هر یک از این خانه ها یک نفر با ملیتی متفاوت از دیگران زندگی می کند.
۳)این پنج صاحبخانه هر کدام نوشیدنی متفاوت می نوشند، سیگار متفاوت می کشندو حیوان خانگی متفاوت نگهداری می کنند.
سئوال: کدامیک از آنها در خانه،ماهی نگه می دارد؟

راهنمایی:

۱) مرد انگلیسی در خانه قرمز زندگی می کند.
۲) مرد سوئدی، یک سگ دارد
.
۳) مرد دانمارکی چای می نوشد
.
۴) خانه سبز رنگ در سمت چپ خانه سفید قرار دارد
.
۵) صاحبخانه خانه سبز، قهوه می نوشد
.
۶) شخصی که سیگار Pall Mall می کشد پرنده پرورش می دهد
.
۷) صاحب خانه زرد، سیگار Dunhill می کشد
.
۸) مردی که در خانه وسطی زندگی میکند، شیر می نوشد.
۹)مرد نروژی، در اولین خانه زندگی می کند
.
۱۰) مردی که سیگار Blends می کشد در کنار مردی که گربه نگه می دارد زندگی می کند
.
۱۱) مردی که اسب نگهداری می کند، کنار مردی که سیگار Dunhill می کشد زندگی می کند
.
۱۲) مردی که سیگار Blue Master می کشد، آب میوه می نوشد
.
۱۳)مرد آلمانی سیگار Prince می کشد
.
۱۴) مرد نروژی کنار خانه آبی زندگی می کند.
۱۵) مردی که سیگار Blends می کشد همسایه ای دارد که آب می نوشد.
آلبرت انیشتین این معما را در قرن نوزدهم میلادی نوشت، به گفته وی ۹۸% از مردم جهان نمی توانند این معما را حل کنند! شماچطور؟؟؟
من مطمئن هستم که شما می توانید. امتحان کنید

14 فروردين 1392برچسب:, :: 12:43 :: نويسنده : آرشين قائدي

زنداني داراي دو در است، يكي در آزادي و ديگري دَرِ اعدام. اين زندان داراي دو زندانبان است كه يكي از آنها راستگو و ديگري دروغگوست. خودِ زندانبانان همديگر را به خوبي مي شناسند. در اين زندان مردي محبوس است كه نمي داند كداميك از زندانبانان راستگو، و كداميك دروغگو است؟ به او اجازه مي دهند، از هر يك از زندانبانان كه دلش مي خواهد سؤالي بكند و از پاسخ طرف مقابل بفهمد در آزادي كدام است تا از آن خارج شود. پرسشي كه او بايد بكند تا به آزادي او بينجامد چيست؟


حالا جوابش

پاسخ چيستان و معما :

به يكي از دربانها نزديك شده، از او مي پرسد: « آقا، اگر من از دربان ديگر بپرسم كه در آزادي كدام است، كدام در را نشان خواهد داد؟» هر دري را كه دربان نشان دهد، مي فهمد آن در، دَرِ اعدام است لذا برعكس عمل كرده، از در ديگر خارج خواهد شد. چرا؟ علتش آن است كه اگر جمله فوق را از دروغگو بپرسد، او چون دروغگوست، بجاي دَرِ آزادي، دَرِ اعدام را نشان خواهد داد لذا او برعكسش كرده، از در ديگر خارج مي شود. و اگر از دربان راستگو بپرسد، چون او راستگوست، عين عبارت دروغِ دروغگو را بيان خواهد كرد و خواهد گفت: اگر از آن شخص (دروغگو) بپرسي فلان در را نشان خواهدداد و چون دروغگو، دَرِ اعدام را بجاي دَرِ آزادي معرفي خواهد كرد و عين گفته او رانيز راستگو تكرار كرده، مرد محبوس آنرا برعكس نموده از در آزادي خارج خواهد شد

چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 11:54 :: نويسنده : آرشين قائدي

سلام کاربران گرامي به وبلاگ جديد ما خوش آمديد ديگر وبلاگ قبلي که شما کاربران گرامي به آن وارد مي شديد غير فعال شد براي استفاده از مطالب ما به اين وبلاگ مراجعه کنيد در ضمن دانلود هايي را هم براي شما عزيزان گرامي ميگذاريم

پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 17
بازدید کل : 53687
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


rooz/show.php?n=1">فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
href='http://www.pichak.net'>فونت زيبا ساز

<-PollName->

<-PollItems->

rooz/show.php?n=1">فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
href='http://www.pichak.net'>فونت زيبا ساز

<-PollName->

<-PollItems->